Лексичне значення слова

Тема.   Лексичне значення слова
           Ознайомлення із словниками

Мета.  Дати поняття лексикології, лексики,
лексичного значення, вчити учнів
визначати значення слів, ознайомити із
словниками;
розвивати зв’язне усне і писемне мовле-
ння, навички роботи із словниками,
збагачувати уяву учнів;
виховувати повагу до української мови та
літератури, до творчості митців України,
зокрема Тараса Григоровича Шевченка

Тип уроку.  Вивчення нового матеріалу

Обладнання.  Схеми, плакати, портрет Т.Г.Шевченка, малюнки, рушники, фонозапис

План та хід уроку
1.Оргмомент
2.Повідомлення теми і мети уроку
Девіз уроку
                      З любов’ю і журбою наодинці;
                      Із невмирущим словом Кобзаря,
                     Ми, українці, - всяди українці;
                    Допоки світить нам одна зоря!
                        А.Матвійчук
Учитель. Сьогодні на уроці ми починаємо    вивчення нового матеріалу, дізнаємося
              більше про мовознавчу науку, про розмаїття нашої мови, представлене
              безліччу українських слів, про їх значення. А допоможе нам подорожувати безмежними полями української мови наш великий... А хто? Ви самі зараз відгадаєте.
                 (Звучить мелодія „Реве та стогне Дніпр широкий”) Хто автор цих відомих усім рядків? Так, це наш Тарас Шевченко. Тому девізом уроку і є слова...(учитель читає девіз уроку, розміщений на дошці). І дійсно, немає жодного українця, який не знав би, хто такий Тарас Шевченко. Багато наших письменників починали свою освіту із збірочки Шевченка. До речі, як вона називається? Із „Кобзарем” наші воїни йшли у бій. Тому і ми з вами теж українці, і у пригоді на уроці нам стануть скарби Тараса Григоровича Шевченка.
  1. Актуалізація опорних знань
Бесіда
  • Пригадаємо частини мови. На які групи вони поділяються? Наведіть приклади
  • Які частини мови належать до самостійних?
  • Назвіть службові частини мови
  • Визначте частини мови у поданому реченні   
Учитель показує молюнок.
 - Дивно, а де ж речення? Не розумію. Може, ви    
   мені допоможете?(Учні кажуть початок вірша,
   а на дошці він уже написаний із зворотньої
  сторони, закриває учитель дошку). Дякую, що      допомогли. Запишіть це речення, визначте частини мови.
       За сонцем хмаронька пливе,
Червоні поли розстилає,
                      І сонце спатоньки зове
                      У синє море...

  • Як називається розділ науки про мову, що
вивчає частини мови?

4.  Вивчення нового матеріалу
1. Прочитати вірш, дати відповіді на питання,
записати їх
Встала весна,
Чорну землю
Сонну розбудила,
Уквітчала її рястом,
Барвінком укрила;
А на полі жайворонок,
Соловейко в гаї
Землю, убрану весною,
Вранці зустрічають...

          Бесіда
  • Про яку пору року йде мова?
  • Які весняні квіти згадуються у творі  
Т. Шевченка? (Ряст, барвінок)
      -  А чи є пташки у творі  Кобзаря? (Жайворонок, соловейко)
   
   Учитель. Отже, в українській мові кожне самостійне слово щось означає. Це і називається лексичним значенням слова. Усі
слова, які є у нашій мові, становлять її словниковий склад або лексику. А розділ науки про мову, що вивчає значення слів,
їх вживання, називається лексикологією.

Робота з підручником
Опрацювання теоретичного матеріалу ( ст. 151)

     - А зараз ми прослухаємо загадку від Тараса
 Шевченка. Прочитайте вірш. Чому гай одягається тричі на рік? Поясніть, що це за одяг?

Ой діброво – темний гаю!
Тебе одягає
Тричі на рік...
Багатого
Собі батька маєш.
Раз укриє тебе рясно
Зеленим покровом, -
Аж сам собі дивується
На свою діброву...
Надивившись на доньку
Любу, молодую,
Візьме її та й огорне
В ризу золотую
І сповиє дорогою
Білою габою, -
Та й спать ляже, втомився
Турботою такою.

(Слова риза і габа залишаємо на дошці збоку, а  пояснимо при вивченні словників).
               
    Хвилинка відпочинку
(Учитель читає вірш Дмитра Білоуса    „Клумачний словник”)
  Учитель. Ось ми й прийшли да другої частини нашого уроку – знайомство із найрізноманітнішими книгами нашої мови -  це словники. Із них можна дізнатися про всі таємниці слів: і написання, і значення, і                                  походження, і переклад, і значення виразів ті       багато іншого.
  5 Звернемося до підручника.
     Сторінка153

6.Робота в учнівських словничках-довідничках.
        Записуємо скорочено про словники схему
               Словники:
  • орфографічний – написання слів;
  • фразеологічний – стійкі звороти і їх значення;
  • етимологічні – походження слів;
  • іншомовних слів – про слова з інших мов;
  • синонімів – подає близькі за значенням слова;
  • власних імен – походження імен, що вони означають;
  • перекладні – переклад слів з різних мов;
  • тлумачні – значення слова.

Учитель. Повернемося до великого Кобзаря, його редки допоможуть вам у роботі із словниками.
    Запишіть рядки Тараса Шевченка, знайдіть у словнику виділені слова та вислови, поясніть їх правопис чи значення.
 ( Учитель роздає дітям словники. Тут же визначають і значення слів риза і габа.)
  Ще треті півні не співали,
Ні/хто, ні/де не гомонів,
  Сичі в гаю перекликались
Та ясен раз/у/раз скрипів.
  1. Підсумок уроку
-Лексичне лото Знайди пару”
   Учні одержують картки з написами і повинні стати попарно, відповідно до правил.

Лексика, лексичне значення, лексикологія, морфологія; словниковий склад мови, значення слова, вивчає значення слів, частини мови.

  • Розкажіть про словники, користуючись записами у словничку-довідничку.


     8. Домашнє завдання.

Коментарі