Складнопідрядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому

ТЕМА: Складнопідрядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому

МЕТА: поглиблювати знання учнів про особливості побудови складного речення; ознайомити їх з поняттям про складнопідрядне речення, його будову і засоби зв’язку в ньому; розвивати логічне мислення, вміння порівнювати й узагальнювати, культуру усного і писемного мовлення; виховувати шану і повагу до рідного слова, минувшини України
Тип уроку
Методи і прийоми: «Мікрофон», «Асоціативний кущ», робота в групах, презентації, схеми, картки

ХІД УРОКУ:
І. «5 хвилин для життя»
«Із історії мови»
(Про Кирила і Мефодія)
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Епіграфи
Яка ж багата рідна мова!
Увесь чарівний світ у ній!
Вона барвиста і чудова
І кривдити її не смій!

                                                 Велична, щедра і прекрасна мова.
                                                 Прозора й чиста, як гірська вода,
                                                 Це України мова барвінкова,
                                                 Така багата й вічно молода.
                                                                                                   Ю. Косинська

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
«Мікрофон»
  1. Які речення називаються складними?
  2. Назвіть сполучники сурядності
  3. Які речення є складносурядними?
  4. Які смислові відношення встановлюються між сурядними частинами?
  5. Назвіть сполучники підрядності
  6. Які речення є складнопідрядними?  

ІV. Вивчення нового матеріалу
  1. Пояснення вчителя (робота з презентацією)
  2. Лінгвістичне дослідження (У презентації)
Прочитати речення й визначити, якій із поданих схем відповідає його структура.
На Русі виникали школи, друкарні, які видавали не лише духовні твори, а й підручники, наукові трактати.

     чому?            коли?                які?
    
1. [ ], (які )     2. [ ], (які )      3. [ ], (які )
У 1863 році один із петербурзьких циркулярів переконував, що "малоросійського язика" взагалі не існує.
     коли?                    у чому?                якого?

1. [       ], (що   )     2. [    ], (що   )    3. [   ], (що   )

Творче моделювання (робота у групах)
Скласти складнопідрядне речення, додавши до поданих головних частин підрядні. Записати їх. Накреслити схеми
І група
1. Як слово не поможе, то …
2. Щасливий той, хто…
3. Коли  знаєш мову, …

ІІ група
1. Сиджу і слухаю, як…
2. Вона звучатиме там, де …
3. Коли в людини є народ, тоді …

ІІІ група
  1. Коли слухаю народну пісню, …
  2. Українська мова житиме доти, поки …
  3. Я знаю, що …
V. RELAX (А чи знаєте ви, що…). Виступ учня про Нестора Літописця
VІ. ВИКОНАННЯ ВПРАВ НА ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ.
Групова  робота.
І група
Прослухайте  текст. Визначити тип і стиль мовлення
Любов до рідної мови, любов до рідної Батьківщини — невіддільні поняття. Вони споконвіку живуть у людських серцях і притаманні тим, хто шанує історію й культуру власного народу.  Не було жодного видатного письменника, який би не висловив любові до рідної мови, а також своєї тривоги за її долю. Не було жодного поета, який би не покладав на рідну мову найсвітліших надій. Так склалося тому, що кожен митець бачив долю свого народу в майбутньому невідривною від долі української мови.
Вона, як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.
Наша українська мова — це золота скарбниця душі народної, з якої ми виростаємо, якою живемо й завдяки якій маємо величне право й високу гордість іменуватися народом України.

ІІ група
«Асоціативний кущ». Скласти складнопідрядні речення із словами «куща»
Доберіть до лексеми МОВА асоціативні слова
(Мова – народ, слова, батьківщина, родина, мати, школа, душа, давнє, сучасне)

ІІІ група
Назвати головні й підрядні частини у складнопідрядних реченнях. Дібрати антоніми до виділених слів. Накреслити схеми речень
Мова — це душа народу. Немовля з перших днів свого існування чує рідну мову від матері, а потім, підростаючи, повторює перші пестливі слова. Це, звичайно, саме ті слова, які промовляла ще за сивої давнини над колискою молода жінка, чимось схожа на матусю. Ці слова сповнені почуттям, ніби квітка нектаром.
Мелодійна та неповторна українська мова ввібрала в себе гомін лісів, полів, рік і морів землі нашої. Слова нашої мови переткані вишневим цвітом, барвінком, калиною.

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
Бесіда
Які ознаки має складнопідрядне речення?
З яких частин воно складається?
Як пов’язані між собою ці частини?
Зробити порівняльний аналіз складнопідрядного й складносурядного речення

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Вивчити параграф –   , виконати вправу –


Коментарі