Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Метаповторити і поглибити знання учнів про  дієслово як самостійну частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак дієслова; формувати вміння знаходити дієслова у тексті, визначати їх роль у реченнях;
           розвивати творчі вміння використовувати дієслова у
           власних висловлюваннях;
           виховувати повагу один до одного, до оточуючих, плекати добро, милосердя, справедливість

Тип урокуповторення з елементами поглиблення

Методи і прийомиінтерактивні методи: вправа «Мікрофон», гронування, робота з таблицею, розповідь, бесіда, аналіз мовних явищ
Міжпредметні звязкилітература, історія

Обладнаннятаблиця, роздатковий матеріал, ілюстрація
                             
                           План та хід уроку
І. Оргмомент

ІІ. Оголошення теми і мети уроку
     Учитель. Ми продовжуємо подорожувати безмежною країною «Морфологією». Поля її настільки широкі, що простуємо уже ними з шостого класу, і шлях наш триватиме до кінця сьомого. Ви знаєте, на шляху зустрічаються різні перешкоди, але завжди
           треба бути Людиною, зберегти у душі добро, справедливість, чесність. Вивчаючи правила з української мови, ми не забуваємо про найкращі людські чесноти, тому ключовими словами нашого уроку стане думка українського письменника Григора Тютюнника, нашого з вами земляка.
                                             
                                          
                                              Найдорожчою темою, а,
                                              отже, й ідеалами для мене
                                              завжди  були й залишаються
                                              доброта самовідданість і
                                              милосердя людської душі в
                                              найрізноманітніших її виявах
     Тому, шановні семикласники, в добру путь дорогами дієслова. Запишіть у зошити тему уроку: «…». Сьогодні ми пригадаємо, що вам відомо із попередніх класів та дізнаємося дещо нове.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1.      Метод «Мікрофон»
(Учитель передає учням мікрофон і задає їм запитання з теми «Дієслово»)

·       Що означає дієслово?
·       На які питання відповідає?
·       Які граматичні категорії дієслова вам відомі?
За чим змінюються?
·      Наведіть приклади дієслова, проілюструвавши добро.
·       Які бувають часи дієслова?
·       Наведіть приклад дієслова теперішнього часу
                   виявивши любов до рідної людини.
·       А що вам відомо про особи дієслова?
·       Продовжте речення, виразивши милосердне ставлення до когось дієсловом 1 особи однини.
Я … (співчуваю, переживаю, доглядаю, допомагаю і т.д.)

Учитель. Ви знаєте, на нашому шляху з’явився папір, і слова його сягають сивої давнини, коли Україна ще не існувала, як держава, коли були тяжкі часи міжусобних війн Київської Русі, коли держава була поділена на окремі князівства. Не всі князі були справедливими, чесними, миролюбивими. Важко було знайти підтримку, бо панували заздрість, злоба, зрадництво. Лише деякі правителі зберегли у своїй душі найкращі людські риси, вони вірили, що, безперечно, добро, справедливість, єдність і дружба переможуть. Таким був Володимир Мономах. І щоб допомогти своїм дітям бути Людиною з великої літери, він склав «Повчання дітям». Звернемося до нього, прочитаємо рядки історії, візьмемо із собою у дорогу життєву мудрість князя київського.
  (Учитель роздає семикласникам памятки «Повчання дітям»)

     Випишіть із тексту дієслова, поставте до них запитання, визначте синтаксичну роль.


                                 

Учитель. Візьміть напам’ять «Повчання дітям» від Володимира Мономаха і керуйтеся мудрістю віків у сучасному житті, адже добро завжди перемагає зло, добрі діла не мають відліку часу, вони вічні.

ІVСприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Учитель. Розминку ви пройшли гарно, а як ви себе покажите, коли зявляться нові перешкоди.
  1. Розглянемо таблицю. Що нового ви тут знайшли? (Учитель пояснює дітям нове із таблиці: вид, перехідність, стан, синтаксичну роль)
                                       
Таблиця


  - Робота з підручником. Правило – стор. 52

  
Учитель на дошці прикріплює логотип «Хвилинки святості»
Хвилинка святості
 
 (Хвилина відпочинку.
 Християнська етика)
ЛЕГЕНДА 
 ПРО  ЗЛОГО  ЧАРІВНИКА
              Злий чарівник поставив собі на меті знищити якесь місто. Придивлявся, розмірковував і зупинився на одному невеличкому, але дуже привабливому своїми до­брочесними мешканцями місті.
Чарівник наслав на цей край жахливу посуху. Загинула рос­линність, повисихали джерела, та люди були згуртовані, допомагали од­не одному і вижили. Почалися землетруси і повені, та люди підтримува­ли одне одного і вижили. Наслав чарівник страшні хвороби, та ті люди, які були сильнішими, допомагали слабшим — і в спустошеному місті жевріло життя і його мешканці не здавалися.
Згодом чарівник сам пішов до того міста. Він навчив людей пи­ячити, гуляти, брехати, красти, заздрити, ненавидіти ближнього. Цього разу злий чарівник досяг свого — люди гинули по одному, а місто заро­стало бурянами, поки й сліду від колишнього добробуту не залишилось. Для цього знадобилося не так уже й багато часу.


1.    Метод гронування
*  Центральне слово «Людина»
         *  Запишіть слова і словосполучення з обраної
              теми  (добра, молода, стара, прийшла, чемна,
           груба, милосердна, допомагати, безкорисливість)
*  Встановіть якомога більше звязків між словами
    (груба молода, добра стара, прийшла милосердна,
     молода чемна, безкорислива допомога)
        *  Скласти речення із словосполученнями, знайти дієслова, визначити у них вид, час, особу, рід (якщо є). Літературно обдаровані діти працюють у художньому стилі.
                  
                   Жила на світі добра, стара бабуся. Зустрів її грубий молодий чоловік. Він нахабно поводив себе із дорослими. Але потрапив у скрутне становище, а бабуся виявила свою безкорисливу допомогу. Від того часу молодий чоловік став чемним.

3. «Знайди і розділи по-чесному»
        Із поданих речень виписати дієслова І та ІІ дієвідміни.
 1.Той, хто співчуває твоєму горю, ще не є твоїм другом; справжній друг той, хто вміє радіти твоїм успіхам. 2. Артист на сцені може грати різні ролі – короля, монаха, жебрака, вбивцю, злодія, - але у житті кожен із нас має грати лише одну роль – роль справжньої людини. 3. Одне чисте серце бачить більше, ніж сотня злих очей. 4. Гнилі слова свідчать про гнилість душі. 5. Життя наше аж занадто довге для того, щоб наробити помилок, і занадто коротке, щоб їх виправити.
  - Поясніть, як ви розумієте зміст п’ятого речення?


4. Міні-диспут
       Підтвердіть або спростуйте думку  «Життя для самого   себе –
       не   життя»

V. Підсумок уроку
    Вправа «Мікрофон»
    Продовжте речення:
     *«Сьогодні на уроці ми говорили про …» 
     * «Людина з великої літери повинна…»

 VІ. Домашнє завдання
       Учитель. На сьогодні наша подорож закінчується. Не забувайте того, чого навчилися, адже ми зустрінемося незабаром на полях Дієслова, будемо йти далі, коли памятатимемо те, про що вчили раніше, а хто забуде – загубить друзів. Тому запишіть завдання додому, щоб бути разом.
        (За рівнями складності).
    * Напишіть твір-мініатюру «У люблячої душі очі    сяють, а у ненавидячої – іскри метають»
* Складіть свою памятку для кожної людини, як
треба себе вести
         * Складіть твір-поезію «Любляча душа» 
       
         Виконайте одну із тем. Для літературно обдарованих –
         у  художньому стилі











Коментарі